Uchwała Zarządu Wojewódzkiego Nowej Lewicy w Województwie Świętokrzyskim wzywająca do wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Rolą Rządu jest zapewnienie bezpieczeństwa Polek, Polaków a także obywateli innych państw, którzy przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zagrożenie - jakie by ono nie było - wymaga podejmowania odpowiedzialnych decyzji, albowiem to na Premierze i Radzie Ministrów spoczywa obowiązek ochrony ludności przebywającej na terenie Polski. Epidemia, która dotknęła Rzeczpospolitą oraz inne państwa wymaga wzniesienia się ponad interesy polityczne i międzypartyjne spory.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w rozdziale XI przewiduje trzy stany nadzwyczajne. Jednym z nich jest stan klęski żywiołowej – artykuł 232.
W ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej w artykule 2 czytamy – „Stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia”. Istotnym jest w jaki sposób w ustawie zdefiniowana została „katastrofa naturalna”, otóż art. 3 ust. 1 pkt 2 brzmi „katastrofa naturalna – rozumie się przez to zdarzenie związane z działaniem siły natury (…) masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo chorób zakaźnych ludzi albo też działanie innego żywiołu”. Należy więc stwierdzić, że obecne zagrożenie COVID -19 spełnia przesłankę wprowadzenia stanu klęski żywiołowej.
Dla Nowej Lewicy niezrozumiałym jest wzbranianie się przed oficjalnym wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej, bowiem ten „nieoficjalny” już jest – wskazują bowiem na to ograniczenia wolności i praw człowieka wprowadzone na podstawie rozporządzenia ministra zdrowia o stanie epidemii na terenie RP. Ograniczenia te odpowiadają tym, które zawarte są w art. 232 (stan klęski żywiołowej). Ust. 3. Artykuł 21 ustawy o stanie klęski żywiołowej wskazuje na czym mogą polegać ograniczenia wolności i praw obywatelskich w trakcie trwania konstytucyjnego stanu klęski żywiołowej, mianowicie: zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców; nakazie lub zakazie prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju; obowiązku poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków profilaktycznych i zabiegów, niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych; obowiązku poddania się kwarantannie; nakazie lub zakazie przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach; zakazie organizowania lub przeprowadzania imprez masowych. Niemal wszystkie te ograniczenia zostały już wprowadzone, a stan klęski żywiołowej (paradoksalnie) – nie.
Kluczowym dla Rządu jednak jest to, że wprowadzenie stanu klęski żywiołowej uniemożliwiałoby przeprowadzenie wyborów prezydenckich, które mają się odbyć 10 maja 2020 roku. W obecnej sytuacji, biorąc pod uwagę zagrożenie oraz wszystkie wprowadzone ograniczenia, niemożliwym byłoby przeprowadzenie tych wyborów. Artykuł 228 ust. 7 Konstytucji RP brzmi: w czasie stanu nadzwyczajnego (którym jest stan klęski żywiołowej, a nie jest stan epidemii) oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu nie może być skrócona kadencja Sejmu, przeprowadzone referendum ogólnokrajowe, nie mogą być przeprowadzone wybory do Sejmu, Senatu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by wybory prezydenckie odbyły się po upływie 90 dni od zakończenia stanu klęski żywiołowej.
Rolą i obowiązkiem Rządu jest ochrona obywateli RP. Z powodu zarządzenia wyborów wkrótce zostanie powołanych ponad 27 tysięcy Obwodowych Komisji Wyborczych, na których barkach spoczywa sprawne przeprowadzenie wyborów. Biorąc pod uwagę, że OKW składa się minimalnie z 5, a maksymalnie z 13 osób - narażonymi na zarażenie może być blisko 200 tysięcy obywateli, którzy podejmą się ryzyka i zgłoszą się tego dnia do pracy w Komisji. Czy wyobraża Pan sobie na jakie zagrożenie zostanie wystawiony każdy wyborca oraz członek OKW?
Postulat ochrony zdrowia i życia ludzkiego został poruszony także w stanowisku Związku Miast Polskich, który wskazał wiele innych problemów, z którymi będą musiały się zmierzyć władze samorządowe m.in.: brak odpowiednich miejsc do wyznaczenia lokali wyborczych, brak miejsc do przeprowadzenia szkoleń dla członków OKW, poddanie grupy obywateli obowiązkowej kwarantannie. Istotne jest również to, że samo przeprowadzenie wyborów naruszałoby wprowadzone zakazy dotyczące zgromadzeń, a także obowiązku zachowania 1,5 metra odległości od stanowisk pracy (proszę sobie wyobrazić ile miejsca jest potrzebne by każdy z 13-osobowej komisji miał 1,5 metra swojej przestrzeni).
Ostatnie ograniczenia uderzają bezpośrednio w polską gospodarkę, a co za tym idzie w polskich przedsiębiorców. Ograniczone zostało prawo działalności gospodarczej – zamknięte zostały galerie handlowe, punkty gastronomiczne oferują jedynie jedzenie na „dowóz”, zamknięto salony fryzjerskie i inne przedsiębiorstwa z tzw. branży beauty. Ograniczono możliwość przemieszczania się, co spowodowało ogromny spadek klientów w branżach, co prawda niezamkniętych z mocy prawa, ale związanych z np. przepływem ludności. Wielu przedsiębiorców zamyka swoje przedsiębiorstwa z własnej inicjatywy, by oszczędzić chociażby na rachunkach. Z artykuł 228 ust. 4 wynika, iż „ustawa może określić podstawy, zakres i tryb wyrównania strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela”. Stan epidemii, który został wprowadzony nie jest konstytucyjnym stanem nadzwyczajnym, a jedynie próbą obejścia przepisów Konstytucji RP.
Grupą, której niestety Konstytucja nie wymienia z nazwy są „najmłodsi” obywatele RP – zarówno uczęszczający do przedszkoli, szkół podstawowych, szkół średnich i jak uczelni wyższych. Niestety pomimo zapewnień Ministra Edukacji Narodowej – Pana Dariusza Piontkowskiego jak i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Pana Jarosława Gowina, polskie szkolnictwo niższego i wyższego szczebla jest całkowicie nieprzygotowane do obecnej sytuacji. Nauczyciele i pracownicy uczelni wyższych - pomimo starań - nie są wstanie zapewnić dokładnego i pozbawionego wad szkolnictwa „on-line”, ponieważ nigdy nie byli do takiej sytuacji przygotowywani. Brakuje materiałów dydaktycznych, procedur, a przede wszystkim możliwości technicznych.
W trosce o dobro obywateli Nowa Lewica zwraca się do Premiera Mateusza Morawieckiego oraz wszystkich organów państwowych, w których w kompetencji jest wprowadzenie stanu nadzwyczajnego o jak najszybsze podjęcie właściwych kroków tj.: wprowadzenie na terenie kraju stanu klęski żywiołowej określonego w art. 232 Konstytucji RP.
W imieniu Zarządu Wojewódzkiego Nowej Lewicy:
Andrzej Szejna
Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
Przewodniczący Nowej Lewicy w Województwie Świętokrzyskim